levensbeschouwing
Onze school is een katholieke basisschool. Vanuit katholieke waarden hebben we onze visie op leren en samenleven geformuleerd. We gaan uit van het goede van de ander. Fouten maken mag, daar leer je van en je kunt ze een ander vergeven. Iedereen krijgt een kans op een nieuwe start. Daarbij helpen we elkaar, zo kunnen we samen schitteren.
Leren is voor ons meer dan alleen kennisoverdracht. Wij willen kinderen leren goed te zorgen voor zichzelf, de ander en de wereld waarin zij leven; ervan te genieten; niet bang te zijn om vragen te stellen en keuzes te maken.
Wij willen ze nieuwsgierig maken en ze stimuleren om zich te verwonderen over dat wat je misschien niet meteen ziet of begrijpt. Hen het vertrouwen geven dat ze in staat zijn hun eigen weg te vinden als kritische, verantwoordelijke en sociale mensen.
aanbod
We besteden structureel en expliciet aandacht aan onze identiteit aan de
hand van een methode (Trefwoord). Deze methode biedt voor elke jaargroep een dagopening en is
opgebouwd aan de hand van het kerkelijk jaar. We behandelen de belangrijkste Bijbelverhalen, maar ook verhalen, liedjes of
gedichten, die meer impliciet gelinkt zijn aan het geloof. Ook andere geestelijke stromingen komen in deze methode
aan bod.
samen vieren
De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs. We stemmen onze activiteiten
af op het kerkelijk jaar. De specifieke feesten die gerelateerd zijn aan onze identiteit krijgen ruim aandacht en invulling. St. Maarten en Carnaval worden gevierd met de gehele school. Met Kerst en Pasen is
er, naast andere activiteiten, een inhoudelijke viering. Deze viering is per bouw in de kerk en de invulling en uitvoering
hiervan wordt door de leerkrachten zelf op maat en thematisch gedaan.
brede context
Gewoonten en rituelen (zoals de vastenactie of het gebed) van onze katholieke identiteit zijn ingebed in ons lesrooster
en worden gelinkt aan wereldoriënterende vakken. Op deze manier zijn de activiteiten zeer waardevol, krijgen ze een
diepere betekenis. We zien een sterke relatie tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. omgaan met
de ander en de omgeving), ontwikkeling van sociale vaardigheden, actief burgerschap en sociale cohesie.
We vinden
het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie
van anderen.