(hoog)begaafde leerlingen
We zetten ons in om individuele kinderen te begeleiden en leerkrachten te ondersteunen bij het bieden van onderwijs aan (hoog)begaafden.
onderwijsbehoefte
Hoogbegaafde leerlingen hebben minder
behoeften aan oefen- en herhalingsstof. We compacten daarom de leerstof en werken met twee leerlijnen:
- Er wordt 50%
geschrapt van de oefenstof en 75% geschrapt van de herhalingsstof
- Er wordt 75% geschrapt
van de oefenstof en 100% van de herhalingsstof.
De eerste leerlijn is bedoeld voor
begaafde leerlingen en leerlingen met een beperkte didactische voorsprong.
De
tweede leerlijn is bedoeld voor hoogbegaafde leerlingen en/of leerlingen met
een ruime didactische voorsprong.
Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid
In ons signaleringsprotocol DHH wordt in de
module diagnostiek aangegeven of een leerling in de eerste of de tweede
leerlijn thuishoort. Leerlingen waarbij werk- en leerstrategieën nog niet goed
ontwikkeld zijn, volgen altijd de eerste leerlijn.
rekenen
Voor het vak rekenen werken we in de bovenbouw met Snappet. Dit programma biedt de mogelijkheid om per doel de beheersing van een leerling te meten. Hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met een ruime didactische voorsprong wordt de oefenstof op maat aangeboden. In de groepen die niet met Snappet werken, wordt vooraf getoetst. Bij nieuwe onderdelen wordt de gehanteerde strategie van de leerling nagegaan, zo worden hiaten zoveel mogelijk voorkomen. Er wordt vastgesteld welke onderdelen van de leerstof beheerst worden, daarna wordt er een selectie uit de oefenstof gemaakt. Onderdelen die nog niet beheerst werden vooraf, worden na een periode weer getoetst.
Bij voorkeur loopt de leerstof gelijk met
de rest van de groep, behalve wanneer naar versnellen toegewerkt wordt.
Wat altijd aangeboden wordt:
- Belangrijke stappen
in het leerproces
- Overgang naar
formele notaties
- Reflectieve
activiteiten
- Belangrijke
strategieën en werkwijzen
- Activiteiten op
tempo
- Introductie van een
nieuw thema
- Constructie- en
ontdekactiviteiten
Vakken waarbij compacten wordt toegepast zijn rekenen, (begrijpend)lezen,
taal en spelling.
Nadat de leerstof is gecompact blijft er tijd over voor
verrijking. Verrijking kan opgedeeld worden in verdieping en verbreding.
verdiepen en verbreden
Verdieping is het aansluiten op de basisstof en het reguliere curriculum. De opdrachten zijn uitdagender.
Verbreden is het uitbreiden van het reguliere curriculum. Bij verbreden wordt altijd aan een inhoudelijk plusdoel een vaardigheidsdoel gekoppeld.
Levelwerk
Levelwerk is de methode van Eduforce voor hoogbegaafdheid, een doorlopende leerlijn van groep 3 t/m 8. Elke groep heeft zijn eigen box.
De leerling volgt de gehele leerlijn van Levelwerk als
bij alle vakken gecompact wordt en hij/zij niet genoeg uitdaging heeft aan de
verdiepingsopdrachten van de methoden. Er kan ook per vak verrijkt worden.
Levelwerk bestaat uit blokken die van vakantie tot vakantie
lopen. De kinderen hebben een eigen map
met hun materialen die zij per blok nodig hebben. Iedere week wordt er een
planning gemaakt met de kinderen en worden opdrachten geëvalueerd, dit gebeurt binnen de klas. Een half uur per
week besteedt de leerkracht aandacht aan het plannen en evalueren.
Om de week begeleid ik buiten de klas het evalueren en reflecteren. De leerlingen denken na over hun inzet, motivatie, planning en
leerdoelen. Ik geef passende opdrachten mee aan
de leerlingen, die zij in de klas kunnen uitvoeren.
workshops
Er worden workshops buiten de klas georganiseerd voor deze
leerlingen.
doelen
Plusdoelen worden beschreven door de leerkracht, de intern begeleider en mijzelf. Deze doelen zijn voornamelijk gericht zijn op vaardigheden. Bijv. leren leren (groep 6-8),
executieve functies trainen, onderzoeken, samenwerken, enz.
In het groepsplan worden individuele doelen toegevoegd. In overleg met
kind, leerkracht, intern begeleider en mijzelf, wordt een duidelijk en eigen programma
gemaakt voor het kind.
plusklas
In sommige gevallen is er meer nodig. Een leerling heeft
meer hulp nodig bij het vaardig worden in plannen organiseren, het leren leren
of heeft behoefte aan ontmoetingen met andere hoogbegaafde kinderen.
Via het
ondersteuningsteam van het samenwerkingsverband kan er een arrangement worden
aangevraagd, zodat de hoogbegaafde leerling twee dagdelen in de week naar de bovenbestuurlijke plusklas in de buurt kan.